Rocannon'un Dünyası / Ursula K. Le Guin | Kitap Yorumu (#hainlidöngüsü1)

 


Rocannon'un Dünyası (Hainli Döngüsü #1)

Özgün Adı: Rocannon's World (Hainish Cycle #1)

Yazarı: Ursula K. Le Guin

Çevirmeni: Tuba Çele

Yazıldığı Yıl: 1966


Rocannon'un Dünyası Ursula'nın yazdığı ilk roman özellikliğini taşıyor. İki türün, bilim-kurgu ve fantezinin ustalıkla harmanlandığı bu kitapta antropolojik bir çalışma için Fomalhaut II isimli gezegene gelen Rocannon'un gezegeni kurtarmak adına çıktığı yolculuğa dahil oluyoruz. Geneline bakıldığında bir yolculuk hikayesi anlatıyor Ursula, elbette maceralarla, tehlikelerle dolu bir yolculuk bu.

Yazarın ilk romanı olduğunu öğrendiğimde çok şaşırdım. Okurken bunu aklıma getirecek herhangi bir boşluk hissetmedim, ayakları yere sağlam basan bir kurguyla, incelikli bir anlatımla karşılaştığım için bunun yazarın ilk romanı olabileceği aklımın ucundan bile geçmedi. Özellikle romanın çok güçlü bir girişi var, daha o bölümden büyük bir merak uyandırıyor ve fantastik edebiyat severlerin gönlünü çalıp içine çekiyor.

Dediğim gibi Ursula kurgusunda iki türü hiç zorlanmadan iç içe geçirebilmiş. Bir tarafta gezenler arası iletişimi sağlayan cihazlar, ulaşımı olanaklı kılan uzay gemilerini, diğer tarafta telepatik güçleri olan ırkları, uzak mesafeleri daha kısa sürede kat etmenize yarayan uçanatları okumak hiç de zorlama gelmiyor insana. Kurguda bu açıdan hiçbir yapaylık, dahası hiçbir abartı yok bence. Anlatımla ilgili de aynı durum geçerli aslında. Ursula'nın hikaye anlatıcılığı çok doğal, abartıdan ve gereksiz detaylandırmalardan uzak, yalın ama aynı zamanda olabildiğine incelikli.

Böylesine kısa bir kitabın içinde bambaşka bir dünyayı, bu dünyaya ait bambaşka ırkları, bu dünya tarihinin bir parçası olan mitlerden esintileri ve özelde koskoca bir macerayı barındırıyor olması beni esere ve yazarına hayran bıraktı doğrusu.

Kitabı okuduğuma çok memnunum. Rocannon'un Dünyası Hainli Döngüsü serisinin de ilk kitabıymış. Diğer kitapları merak ediyorum ve okumak için sabırsızlanıyorum.


Siz Rocannon'un Dünyası'nı okudunuz mu?
Hakkında ne düşünüyorsunuz?
Benimle paylaşın!

Yorum Gönder

4 Yorumlar

  1. Yazarın hiçbir kitabını okumadım henüz. İlk fırsatta bir iki kitabını alayım bari. Gerçi ben daha çok fantastik severim, bilimkurgudan ziyade.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarı okumaya başlamak için Yerdeniz Büyücüsü çok güzel bir tercih olabilir, naçizane tavsiyem. O epik fantastik türde bir eserdir. Ama yine de, Rocannon'ın Dünyası ve diğer Hainli Döngüsü kitapları da her ne kadar bilim-kurgu diye geçse de bence fantastik öğeler de barındırıyor. Hatta bilim-kurgusal unsurlar o kadar da baskın değil bana sorarsanız. Yazarın özellikle karakter yaratımı çok başarılı. Umarım siz de yakın zamanda Ursula okur ve keyif alırsınız kaleminden :')

      Sil
  2. Bütün yazılarına aynı yorumu yazmışım gibi olacak ama ben Ursula'yı da hiç okumadım :-( Halbuki çok merak ettiğim bir yazar çünkü çok seviliyor. En iyisi ben bir ara daha önce okumadığım yazarları okuyacağım bir okuma planı yapayım. İlham verdiğin için teşekkürler Gözde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de geç tanıştım Ursula ile, hatta okuduğum ilk kitaplarını aşırı beğendiğimi de söyleyemem. Eleştirilerim olmuştu vs ama Ursula'yı okudukça sevdim, tarzına alıştım ve hoşuma gittiğine karar verdim. Her kitabıyla biraz daha seviyorum sanırım. Başlangıç için Yerdeniz Büyücüsü ideal bence ama Yerdeniz serisini sonraya bırakmak istersen son zamanlarda okuduğum Vahşi Kızlar da güzel bir tercih olabilir ilk defa Ursula okumak için. :')

      Sil