Puslu Kıtalar Atlası / İhsan Oktay Anar | Kitap Yorumu


" Düşünüyorum, öyleyse varım."


Mayıs ayının ilk kitap yorumuyla herkese merhaba.

Öncelikle söylemek istiyorum ki bu aya böylesine muhteşem bir kitapla başlamak harika hissettiriyor. 

Kitaba çok ani, hiç düşünmeden başladım. Aslında elimde Başkan Babamızın Sonbaharı vardı fakat, söylerken gerçekten bir tuhaf oluyorum ama, kitap beni hiç sarmadı. Bir Marquez kitabını okuyamayıp başka bir kitabı ona tercih edeceğim aklımın ucundan bile geçmezdi. Sanırım zamanlamayla alakalı bir sorundu. Umarım öyledir çünkü çok merak ettiğim bir kitap hala. Neyse, gelelim Puslu Kıtalar Atlası'na, edebiyatımızdaki bir baş yapıta.

Kitabın adını duymuştum lakin okumayı ciddi ciddi düşünmemiştim hiç. Nasıl olsa bir gün okurum kategorisinde bir kitaptı benim için. Taa ki geçen dönem bir dersimizde adı, Marquez'le birlikte anılıncaya dek. Hocamız kitabın anlatımının Marquez'in eserlerindekine çok benzediğini, ayrıca büyülü gerçekçi bir roman olduğunu söyleyince ben, yerimde duramadım. 

Açıkçası şüphelerim de vardı. Marquez'e hayranlığımı beni tanıyanlar bilir. Yerli edebiyattan bir ismin Marquez'le benzerlik taşıdığı iddiası beni cidden kuşkulandırmıştı. Nasıl olur diyordum yani kendi kendime. Bizim edebiyattan nasıl Gabo tarzı bir roman çıkar? Evet, Puslu Kıtalar Atlası'nı okuduktan sonra hiçbir şey bilmediğimi bir kez daha anladım. 

Kitabı anlatmaya kelimeler yetmez aslında. Fakat içinde birbirine geçmiş, bir noktada ana kurguyla birleşen birçok hikayenin anlatıldığı, insanı üzerinde düşünmeye iten felsefik sorgulamaların olduğu düşsel bir roman kaba taslak anlatmaya çalışırsam. İşin içinde gizem de var entrika da var, macera da var. 

Türk edebiyatında böyle bir eserin varlığından bunca zaman bir haber olmak beni gerçekten hem utandırıyor hem de fazlasıyla üzüyor. Rüya gibi, masal gibi tadını damağınızda bırakacak enfes bir roman Puslu Kıtalar Atlası. Şimdiye dek okuduğum en en en güzel yerli eser. En şaşırtıcısı da aslında, bunun yazarın ilk kitabı olması. Nasıl olur böyle bir şey aklım almadı, okurken arada hayret edip durdum. 

Kitap, hikayesi, karakterleri, üslubu her şeyi ama her şeyiyle kendine öylesine özgü, öylesine has ki... Kurgu sizi öyle bir içine çekiyor ki zaman mefhumunuzu dahi kaybedebiliyorsunuz. En azından kitabın ben de bıraktığı etki bu oldu. 

Hikayenin içindeki dini ve kültürel motifler, büyülü gerçekçi bir anlatımla muazzam bir şekilde tamamlanmış. Hikayelerin birbirine bağlanışı, birbirlerini bütünleyişini büyük bir merak ve şaşkınlıkla okudum. Öyle ki arada yüksek sesle hayranlığımı dile getirmekten kendimi alamadım. Kimi yerde ürktüğümü de söylemem gerek. Kitap size resmen varlığınızı sorgulatıyor, daha ne olsun!

Okuyanınız vardır belki, ben kitabı biraz Sofi'nin Dünyası'na da benzettim ki Sofi bu eserden sonra yazılmış bir kitap. Bana soracak olursanız kurgusunu, anlatımını ve felsefesini göz önüne aldığımda Puslu Kıtalar Atlası benim için birkaç tık daha yukarıda. Fakat eğer Sofi'nin Dünyası'nı okuyup beğendiyseniz; aynı şekilde benim gibi Marquez okumayı da çok ama çok seviyorsanız, Puslu Kıtalar Atlası'nı hiç bekletmeden okumalısınız. 

Yerli bir büyülü gerçekçi yazar bulduğum için çok mutluyum kendi adıma. Yazarın diğer romanlarına da çörekleneceğim fakat biraz beklemem gerektiğini hissediyorum. Hayal kırıklığına uğramak istemem. Sizin önerileriniz olursa bu konuda, çok memnun olurum. 



Bu da, kitapla yaşadığım aşkın bir resmi... :D 


Siz Puslu Kıtalar Atlası'nı okudunuz mu?

Hakkında neler düşünüyorsunuz?

Benimle paylaşın!


Yorum Gönder

18 Yorumlar

  1. Okumayı planladığım bir eserdi, şimdi senin yorumunu okuyunca mutlaka okumam gereken bir eser oldu. Teşekkürler yazın için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım yakın zamanda okur ve benim kadar beğenirsin.. Ben teşekkür ederim :')

      Sil
  2. Puslu Kıtalar Atlası'nı liseye başladığımda okumuştum ve çok sevmiştim! Aslında tekrar okusam fena olmaz. Anar'ın büyülü gerçekçilerden olduğunu bilmiyordum, bunun üstünde hiç düşünmemiştim doğrusu. Artık yazarı daha çok merak ediyorum, elimdeki iki kitabını en kısa zamanda okuyacağım. Ve yine okumadığım bir yazar, Hasan Ali Toptaş'ın büyülü gerçekçilik akımıyla yazdığını okumuştum, ona bakabilirsin istersen. =) Yazı için çok teşekkürler. <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de biraz zaman geçtikten sonra yeniden okumak istediğim bir eser oldu Puslu Kıtalar Atlası.. Bahsettiğin yazarı da mutlaka araştıracağım zira bizim kültürümüz, tarihimiz ve geleneklerimizden de harika büyülü gerçekçi hikayeler çıkabiliyormuş, bunu anladım. Rica ederimm ^.^

      Sil
  3. Ben kitabı okumadım. Ama öyle güzel anlatmışsınız ki merak ettim şimdi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlattıklarım kitabın yanında hiç kalıyor gerçekten. Umarım okuyup benim kadar beğenirsiniz :')

      Sil
  4. Bence de sen de beğeneceksin İlkay. Bir an önce okuman dileğiyle :')

    YanıtlaSil
  5. Sadece ad olarak bildiğim bir kitaptı. Ve senin yorumuna kadar sadece tarihi bilgiler veren bir kitap olduğunu düşünmüştüm. Meğerse bildiğimiz romanmış kendimden utandım şu an :D

    Konusu da sevebileceğim bir şeye benziyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim hakkında hiç ama hiçbir fikrim yoktu ama şimdi anneme de okutuyorum, o da dedi adından sanki bilimsel bir kitapmış gibi geliyor insana diye. Şimdi elinden bırakamıyor :') Umarım sen de okuyup çok seversin ^^

      Sil
  6. Bizim edebiyatımızda çok kaliteli eserler var aslında. Biraz bakış açımızla alakalı belki de, yabancı yazarlara öncelik verip gözümüzde büyüttüğümüz oluyor kimi zaman. Gabo'yu bende severim, Puslu Kıtalar Atlası'nı henüz okumadım ancak yorumun üzerine listeme kaydediyorum. Teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle gerçekten, ben de biraz daha eğileceğim yerli edebiyata :') Umarım sen de beğenirsin Serhat :')

      Sil
  7. Puslu Kıtalar Atlası'nı okumadım ama duydum. Beğenilen bir kitap olduğunu biliyordum. Hatta yazarı için arkadaşım "Ne yazsa okurum." demişti. Ben de okumak istiyorum ama henüz sırası gelmedi.

    Yazarın Suskunlar kitabı da çok beğeniliyor. İkinci olarak onu okuyabilirsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten sırada o var :D Bir hocamız pek övmedi Suskunları ama ben yine de kendim bir fikir edinmek istiyorum. Beklentilerim de istemeden oluştu aslında Puslu Kıtalar Atlası'ndan sonra, umarım hayal kırıklığına uğramam. Sen de okuyup çok seversin umarım ablacım :')

      Sil
  8. Sanıyorum ki bu kitabı çok sevenler de var, nefret edenler de :D Hangi grupta olacağımı merak ediyorum, okumalıyım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa nefret edenleri de mi varmış o.O Cidden çok şaşırdım bunu duyduğuma :/ Umarım sen beğenenlerden olusun :')

      Sil
  9. Müthiş bir kitap,Harika bir anlatım. İhsan Oktay Anar da harika bir yazar. Efrasiyab'ın Hikayelerini okumak istiyorum şu sıra.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum. Ben de merak ediyorum o kitabı, umarım kısa sürede okuyabilirim :')

      Sil
  10. şuan kitaplığımda bekliyor elimde haruki murakami kitabı var bitirir bitirmez okuyacaktım yorumdan sonra daha çok merak ettim .tşkler

    YanıtlaSil