Jane Eyre / Charlotte Brontë | Kitap Yorumu


2016 Klasik Kitap Okuma Maratonu (Yabancı) >> 2/15


Jane Eyre

Yazarı : Charlotte Brontë
Yayım yılı : 1842
Türü : Klasik, Romantik


Herkese merhaba!

Jane Eyre'i okumayı ekim ayından beri erteliyordum, sakin bir zamanıma denk gelsin, rahat rahat okuyayım diye. Veeee sonunda okudum bitti!

Klasik Meydan Okumam çok güzel ilerliyor ve umarım böyle devam eder. Nazar değmesin hiç yani.. Ben kendimi sıkıcı olacak diye hazırlamıştım bu maratona ama şimdiye dek okuduğum hem yerli hem de yabancı klasikler beni hayal kırıklığına uğratmadı. Aman şom ağzımı kapatayım hemen :D


Jane Eyre aslında bir yaşam öyküsü. On yaşında küçük bir kızın bakış açısından anlatılmaya başlanan hikaye Jane'in hayatını konu alıyor o noktadan itibaren. 

Kitabın böyle olduğundan haberim yoktu, okuyacağım kitaplar hakkında ne kadar az bilirsem o kadar zevk alıyorum okumadan çünkü. Ama eğer bu yukarıdaki cümleyi kitabı okumadan önce okusaydım kitaba çok büyük bir tereddütle başlardım. Hayat öyküleri, biyografi tarzında yazılmış romanlar hiç ama hiç ilgimi çekmiyor.

Benim gibi düşünenleriniz varsa hiç korkmasın.

Bir hayat öyküsü ancak bu kadar güzel yazılabilirdi. Zaten okurken kitabın dilinin akıcılığına şaştım kaldım, klasik bir eserden beklenmeyecek bir akıcılığa sahipti yazarın kalemi. Belki de bende istemsiz olarak böyle bir ön yargı oluşmuştur, özellikle Anna Karanina'dan sonra.. 

Ayrıca çeviri de enfesti. 




Tek bir şey hoşuma gitmedi, bu Hayvan Çiftliğinde de başıma gelmişti, ön sözde kitabın içeriğiyle ilgili bilgiler veriliyordu. Tam da son zamanlarda ön söz okumayı sevmeye başlamışken böyle olunca çok canım sıkıldı. Hayır, madem böyle bir içerikle ilgili bilgi verme durumu var, neden kitabın sonuna koyulmuyor bu inceleme yazıları, değil mi? 

Sonra sayfaları öylesine çevirirken bir de kendi kendime salak gibi spoiler yedim. Gözümün takıldığı o kelime o kadar önemli bir kelimeydi ki istemeden okuyuverdim. 

Neyse canım, sonuçta cinayet romanı okumuyordum, değil mi?

Kitabın yorumlarında çoğu insanın kitapta kasvetli, karanlık bir havanın hakim olduğunu söylediğini gördüm. Buna rağmen bana hiç böyle hissettirmedi kitap. Hatta doğa tasvirleri o kadar içimi açtı ki, bir an önce baharın gelmesini diler oldum. 

En azından Uğultulu Tepeler'e kıyasla hiç de kasvetli değildi bana göre.

Jane'in yaşına göre konuşmaları, davranışları çok garibime gitti, ama olumsuz anlamda değil. Hem çok şaşırıp hem çok üzüldüm. Bir çocuğun bu kadar erken olgunlaşmak zorunda kalması içimi burktu. 

Jane'in karakter gelişimi sayfa sayfa çok güzel işlenmişti.

Bence Jane Eyre, gerçekten örnek alınacak bir karakter. 

Bir de yayıncı notlarını büyük bir zevkle okudum. Dönemin olayları hakkında detaylar, Jane ile Charlotte'ın yaşamı arasındaki paralellikleri okumak harika bir duyguydu. Ayrıca gönderme yapılan eserleri de bir yere not ettim. 

Kısacası harika bir okumaydı. Çok ama çok beğendim. Herkesin okuması gereken bir eser olduğunu düşünüyorum.


Okunmalı, üzerinde düşünülüp ders alınmalı. 





 Değerlendirmem:


 Mükemmeldi!

...

Siz Jane Eyre'i okudunuz mu?
Hakkında neler düşünüyorsunuz?
Benimle paylaşın!


Yorum Gönder

36 Yorumlar

  1. Klasik maratonun blogunda var mı bilmiyorum ama listeni merak ettim. Klasikler ilgimi çok çekiyor.
    Jane Eyre okumadım ama merak ettim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa şey listemi blogda yayınlamadım çünkü devamlı değişiyor.. Ama şöyle sağlam bir liste yapmayı başarırsam paylaşacağım hemen.. :')

      Sil
    2. En azından okuduklarını ve aklındakileri sıralarsan çok mutlu olurum :)

      Sil
  2. Jane Eyre'i en son seneler önce ilk defa Aşk ve Gurur'u okumuştum. Onun dışında diğer kitaplarını da almayı düşünüyordum ama çekincelerim vardı. Yorumunla diğer kitaplarını da bir an önce okumak istiyorum. Çok güzel bir yazı olmuş. Eline sağlık :) Tam puan vermene sevindim.

    YanıtlaSil
  3. Çok merak ettiğim bi kitaptıı yorumlamana nası sevindim bilemezsin :) hangi yayından okuduun? Bi de senin yazıların benim okuma listeme düşmüyodu bugün bi baktım izleyicilerinde de görünmüyorum niye öyle oldu ki, tekrardan üye oldum ama :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bordo&Siyah Yayınlarından okudum ve çok memnun kaldım ya :D Düzelmiştir inşallah o sorun :D

      Sil
  4. Ben okuyalı çook uzun zaman oluyor ilk olarak ingilizcesini lisede ingilizce hocamız okutmuştu zorla çevir allah çevir ölecektik ama bir yandan da konunun akışını bayağı sevmiştim. Sonra oturup adam akıllı çevirisini okudum üzerine bunun bir de filmi var oda kitap kadar olmasada güzel onu izledim bayağı seviyorum bende :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Lisede orijinalini mi okudunuz o.O Helal olsun vallahi :D İngilizce versiyonu bende de mevcut ama ben biraz daha ileride okuyabilirim sanırım :')

      Sil
  5. Bu kitabı lisede okumuştum ben çok beğenmiştim. O zamanlar klasik eserleri çok okurdum şimdi yok denecek kadar az. Bende listeni merak ettim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çoğunlukta okumuyordum ama ön yargımı yıktım neyse ki annem sayesinde :D Listemi düzenleyip yayınlamayı kafaya koydum :')

      Sil
  6. Klasik deyince hep bir uzak duruyorum. Sanirim universitede mecburi okumak zorunda kaldığım Rus Edebiyatından dolayı. Suc ve Ceza Anna Karanina diye liste uzar gider. Ama lise çağlarımda okuyupta tekrar okumak istedigim ozellikle Turk Edebiyatı klasiklerinden cok kitap var aklimda. Umarim sizin kadar başarılı olabilirim. Vaktiniz oldukca bende beklerim bloguma.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zorla okutulan şeylerle amaçlananın tam tersine sebep oluyorlar aslında. Hepimiz hedeflerimize ulaşırız umarım :') Mutlaka bakacağım :)

      Sil
  7. nefis roman nefis. bu eyre ile karenina iki birbirine ters karakter. bi de baksanaaa, bu bronte kardeşlerin gerçek hayatlarını bir okusanaaa çok ilginç yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet okumuştum, gerçekten ilginç bir o kadar da üzücü. Özellikle Emily'nin Uğultulu Tepeler yayınlandıktan bir yıl sonra ölmesi çok garibime gitmişti.. Bu arada fark etmemiştim daha önce ama evet cidden tam birbirlerine zıt karakterler düşününce :')

      Sil
  8. Bu kitabın filmini de çektiler hem de kaç defa. Farklı senelerde farklı yönetmenler. Çok güzeldi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya gerçekten de çok fazla uyarlaması var ama henüz hiçbirini izlemedim. Umarım izleyebilirim birkaçını.. :')

      Sil
  9. Teşekkürler kitabı okumadım ama merak ediyordum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, umarım sen de okursun ve beğenirsin :')

      Sil
  10. Ne kadar güzel düşünmüşsün. Benim de geçtiğimiz sene başında buna benzer bir düşüncem vardı ancak klasik okuma sevdam 5'le sonlandı :) Umarım bu planına sadık kalır ve bizlere de hem örnek hem motivasyon olursun :)

    YanıtlaSil
  11. ortaokulda henüz kitap okumayı sevmezken, sevmeyenler için Türkçe öğretmenimiz önermişti ve onun sayesinde okudum. Bu kitap sayesinde yavaş yavaş kitap okumayı sevmeye başladım. gerçekten güzel bir kitap. Filmini de izledi epey yıllar sonra. o da ayrı hoşuma gitmişti tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bence de okuma sevgisi kazandıracak nitelikte bir kitap Jane Eyre.. Tavsiyeniz için çok teşekkür ederim :')

      Sil
  12. Filmini geçenlerde izledim. Kitabını da okumayı çok istiyorum. :) Hangi yayın evinden okudun? Biliyorsun ki çeviri farklılıkları oluyor yayın evlerine göre. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bordo&Siyah yayın evinden okudum.. Evet, söz konusu klasikler olunca çeviri çok fark ettiriyor kendini. Ben beğendim bu yayın evinden çıkan çeviriyi :')

      Sil
  13. Üniversite yıllarımda okumuştum. Ben de sevmiştim kitabı. Yakın zamanda filmi de yapıldı. Bence onu da izlemelisin. Blogumda kitabın alıntılarını yazmıştım. Favorim şu (aşkı en güzel anlatan alıntılardan biri bence): "Fark edilmeden onu izleyebileceğimi görür görmez gözlerim elimde olmadan onun yüzüne gitti. Göz kapaklarım denetlenemez bir şekilde kalkıyor ve göz kapaklarım onun üzerine sabitleniyordu. Baktım, bakmaktan şiddetli bir zevk aldım; yine de değerli bir acıydı bu. Saf altından ve ucu çelikten bir acı; susuzluktan ölmek üzere olan ve sürüne sürüne ulaştığı kuyunun zehirli olduğunu bilmesine rağmen, yine de çömelip suyundan kana kana içen adamın hissettiğine benzer bir zevkti bu."

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vaktim olur olmaz filmi izleyeceğim mutlaka.. Kitap zaten alıntı kağıtlarıyla doldu, bu yazdığında harikaydı gerçekten.. Alıntıladığın kısımlara bakacağım hemen :D

      Sil
  14. "En sevdiğin klasik" sorusuna hiç beklemeden verdiğim cevap "Jane Eyre"dir. O kadar çok seviyorum ki herkese öneriyorum yerli yersiz :D Kalınlığına bakma bence, şiddetle tavsiye ediyorum. :')

    YanıtlaSil
  15. Bu arada çok teşekkür ederim ^.^

    YanıtlaSil
  16. Biyografi ne filmde ne de kitapta tercihim olmuştur Gözde, senin gibi düşünüyordum ama ön yargıyı kıran bir kitap olmuş ;)
    İş bankası yayınlarının sonunda oluyor çevirmenin incelemesi onu çok sevmiştim, ön söz olayı sıkıntı tabi eğer dediğin gibi ise ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen, eğer Bordo&Siyah'tan okuyacak olursan önsözü geç :D Gerçi sen klasikleri pek sevmiyorsun ama Jane Eyre gerçekten de "istisna" niteliğinde bir kitap bence :D

      Sil
    2. Yıllar yıllar sonra gözde bir el atayım dedim, şansımı deneyeyim, bir yaz gecesı rüyasını aldım 😂😂😂

      Sil
    3. Aaaaa, umarım çoook beğenirsin Fenom! Yorumunu bekliyorum meraklaaa :D

      Sil
    4. Bir de senin tavsiyenle "bir şeftali bin seftaliyi" aldım, bayramlık ��������

      Sil
    5. Oooo, o cidden bayramlık olmuş. Kesin beğenirsin ya biraz duygusal ama :D

      Sil
  17. keyifle okduğum bir kitap oldu. yazarın dolaysız cümleleri ve anlatım tarzını çok beğendim.

    YanıtlaSil