Yanılsamalar Kenti / Ursula K. Le Guin | Kitap Yorumu (#hainlidöngüsü3)


Yanılsamalar Kenti
Özgün Adı: City of Illusions
Yazarı: Ursula K. Le Guin
Çevirmeni: Meltem Tayga
Yazıldığı Tarih: 1967


Yanılsamalar Kenti, gerçeği yitirişin, düşlere uyanışın, sarı gözlü bir yabancının varoluşunun gizini arayışının öyküsü... Bütün bunların arasından, bugünün ve yarının dünyasını tehdit eden "ideolojik" kandırmacaların, aldanışların Ursula K, Le Guin'in usta anlatımı ve kurgusuyla açığa çıkarılışı... Bu serüven, "bir insanın, doğduğu gezegenin yıldızların arasında nasıl döndüğünü görebileceğini" kanıtlıyor.


"İnsan yaşamak için ölmeye razı olmalıdır."


Aslında şimdiye dek okuduğum Hainli kitapları arasında bence hikayesi en ilginç olanı Yansılsamalar Kenti'ydi. Sadece konularını düşününce en çok sevdiğim bu kitap oldu diyebilirim. Ne var ki bence bu hikaye daha güzel anlatılabilirdi diye de düşünmeden edemiyorum. Her ne kadar kurgu sağlam temellere dayanıyor olsa da olayların temposundaki iniş çıkışlar benim açımdan okuma keyfini olumsuz etkiledi. Falk'ın yolculuğu, kendini bulmak amacıyla çıktığı yolculuk elbette merak uyandırıcıydı ama bu yolda başına gelenler bir süre sonra benzer bir örüntüde ilerliyor gibi geldiği için bana, ilgimi kaybettim açıkçası. Falk'ın "durakları" belki de benim henüz anlamadığım bazı alt anlamlar içeriyordu, bilemiyorum. Kısacası kitabın ortalarında, bir şeyler olacağına dair inancımı yitirme noktasına geldim. Her kitapta muhakkak "bir şey olacak" diye bir kaide de yok elbette ama karakter kitabın başında "ben kendimi bulmak için bir yolculuğa çıkacağım" diyorsa elbette siz de o yolculukta ya da yolculuğun sonunda "bir şey olmasını" bekliyorsunuz. Buna dair umudum kalmamıştı işte.

Neyse ki bu (benim açımdan) durgun sayfaları atlatmayı başardım. Son iki-üç bölüm gerçekten kitabın en güzel kısımlarıydı bence. Yine de Es Toch'da geçen bölümlerin daha erken gelmesini, orada olanların daha uzun anlatılmasını isterdim. Bir okuyucu olarak bu kente ve bu kentin insanlarını alelacele değil de sindire sindire tanımak isterdim. Ama öyle olmadı sanki, son bölümlerde aşırı bir bilgi ve şaşırtmaca/komplo/entrika yüklüydü. Birden bunların bombardımanına tutulmuş gibi hissettim kendimi. Ne oluyor, ne oldu demeden de kitap bitiyor zaten. Belki bana öyle geldi ama çok güzel olan bu bölümlerin biraz aceleye getirilmiş olduğunu sezdim okurken. Dediğim gibi bu kısımlar daha uzun sayfalara yayılsaydı hem mekana ve karakterlere daha çok alışırdık hem de hareketlilik son bölümlere sıkışmaz, paylaştırılmış olurdu.

Bu iki olumsuz eleştirimin yanında kitapla ilgili en çok hoşuma giden şeye değineyim. Benlik, kimlik, kişilik, zihin ve hafıza temalarının ağırlıklı olarak işlendiği bir kitap Yanılsamalar Kenti. Kişinin kimliğini ne oluşturur, zihin nedir, hafıza mıdır yoksa daha fazlası mıdır? "Ben" dediğimiz şey hatıralarımız mıdır? İç güdülerimiz mi? Bu gibi soruları sorduran, bu sorular üzerine düşündüren bir kitaptı Hainli döngüsünün üçüncü kitabı. Bu düşünsel sorgulamaları yaptırması çok hoşuma gitti. Le Guin'in zihnimde oluşturduğu bu soruları Bourdieu sosyolojisiyle birlikte düşünüp kafa yormak için sakin bir anı kollamaktayım.

İlginç konusu, sonundaki şaşırtmacaları, Sürgün Gezegeni'nden yansımalar barındırdığı ve içinde barındırdığı temalar için üç yıldız.

Karanlığın Sol Eli için çok heyecanlıyım.



Siz Yanılsamalar Kenti'ni okudunuz mu?
Hakkında ne düşünüyorsunuz?
Benimle paylaşın!

Yorum Gönder

4 Yorumlar

  1. Ursula çok severim. Öldüğünde ne üzülmüştüm. Bu kitabını okumadım ama en kısa sürede edineyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eveet, huzur içinde yatsın. Arkasında muhteşem eserler bıraktı, onlarla var olmaya devam ediyor bence :')

      Sil
  2. O anlamda çok derin bir kitaptı, hala kitap aklıma geldikçe düşünüyorum üzerinde durduğu konuları. Bizdeki kapak böyle değil, keşke böyle olsaydıııı :D

    YanıtlaSil
  3. Karanlığın Sol Eli'ni okuma listeme almışım. Bloglarda yorumlarını okuyunca merak ettim sanırım ama seri olduğunu ilk kez duyuyorum. Mecbur ilk kitaptan okumaya başlayacağım :-)

    YanıtlaSil