21 Ekim 2016 Cuma

Momo / Michael Ende | Kitap Yorumu

Momo. Michael Ende:
MOMO

Yazarı : Michael Ende

Çevirmeni : Leman Çalışkan

Türü : Fantastik

Yayım Yılı : 1973

Puanım : 5/5


İnsanlar zamandan tasarruf ettikçe zaman azalıyordu.

Hani biri size okuduğunuz bir kitabın nasıl olduğunu sorar da diyecek bir şey bulamazsınız, sadece bir an önce okuması için karşınızdakini ikna etmeye koyulursunuz ya. Hah, işte Momo öyle kitaplardan biri.

Momo'yu Saatleri Ayarlama Enstitüsü'nden hemen sonra okumam planlanmış bir şey değildi ve okurken ben de çok şaşırdım. Ayarlanmış bir okuma olsa anca bu kadar olabilirdi herhalde...

Kitap, Momo isminde kimsesi olmayan, bir tiyatro yıkıntısında tek başına yaşayan küçük bir kızın yaşadığı sıra dışı macerayı konu alıyor. Sıra dışı demişken... Kitapta olan olaylar hem çok fantastik hem de fazlasıyla gerçekçi. Yani aslında kurgudaki ögeler olabildiğince sembolik. 

Momo'nun en büyük özelliği insanları dinleyebilmesi. Kitapta bu küçük kızın çok iyi bir dinleyici olduğunun üzerinde duruluyor. Çok basit gibi görünen bu özelliğe aslında herkesin ihtiyacı yok mu? Hem böylesine güzel dinleyen birilerine, hem de karşındakini aynı şekilde dinlemeye. Kitapta da bahsedildiği gibi insanlar Momo gibi dinleyebilseler birbirlerini, hiçbir sorun çıkmayacak, kavgalar, tartışmalar en aza indirilecek belki de.

Sayısız güzel mesajı olan bu kitabın ana teması : zaman. İnsanların zamanlarını nasıl kullandıkları, günlük hayatın koşturmacası arasında akıp giden zaman, yitirilen değerler, büyük bir değişime uğrayan toplum yaşantısı...

Kurgunun geldiği kötü noktanın şu anda içinde yaşadığımız dünyayla olan açık benzerliği insanı hem şaşırtıyor, hem de olabildiğince üzüyor. 

Akıcı anlatımı, kurgusu, vermek istediği mesajlar okuyucuda fazlasıyla olumlu bir etki bırakıyor. Tadı damağınızda kalıyor anlayacağınız. 

Çok bile uzattım lafı. Hala okumadıysanız kesinlikle tavsiye ediyorum. Hiç vakit kaybetmeden okuyun, okutun. 

- Bu arada kurgu, karakterler filan bana acayip Gaiman'ın tarzını hatırlattı. Aynı duyguyu yaşayanlar oldu mu merak ediyorum :D Hatta bir ara, kitabı Gaiman yazsaydı nasıl bir şey ortaya çıkardı diye merak etmeden duramadım. Bunu çok sık yapıyorum artık ya, bunu şu yazar yazsaydı nasıl olurdu olayını yani. Garip :D 

*Söylemeden geçmek istemiyorum, bizdeki baskının kapağı daha güzel olabilirdi.*

«Por que cada hombre tiene su propio tiempo, y solo mientras siga siendo suyo se mantiene vivo.» Momo, Michael Ende.  Ilustración de Ileana Surducan.:



Siz Momo'yu okudunuz mu?

Hakkında neler düşünüyorsunuz?

Benimle paylaşın! 

9 yorum:

  1. Daha dün gece elime aldım bu kitabı fazla okuyamadım geç olduğu için, şu duman adamın ortaya çıktığı bölüme kadar gelebildim. ( sanırım 65. veya 70. sayfalardı ) Kitap kesinlikle mükemmel, sonunu çok merak ediyorum. Aslında çocuk kitabı olarak geçiyormuş sanırım bu kitap ama bence herkes okumalı bu kitabı, sizinde dediğiniz gibi kurgusu ve vermek istediği mesaj çok güzel.

    Size katılıyorum, kitabın kapağı bence de daha güzel olabilirdi en azından küçük momoyu anımsatan bir resim çizilebilirdi kapağa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten çocuk kitabı kategorisinde olan kitaplar çok derin, çok anlamlı oluyor. Ben daha çok seviyorum açıkçası çocuk kitaplarını bu yüzden :') Sizin de şu anda okuyor olmanıza çok sevindim, zaten kitap kendini başından belli ediyor. Sonu bana göre biraz masalsıydı ama rahatsız olmadım, bari her şey kitaplarda güzel olsun.. :') İyi okumalar!

      Sil
  2. Dediğin gibi kitabın kapağı daha güzel olsaydı daha çok okuyan insan olabilirdi bence :D
    Yine de kapağının yanıltıcılığına karşın kitabı bayağı bir okuyan insan var.Sanırım ben de geçenlerde goodreadste want to read diye işaretlemiştim.Bakalım şans bu kitabı ne zaman okuyucam.
    Ellerine sağlık çok tatlı bir yorum olmuş ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı kapağına göre yargılayan öyle çok insan var ki.. Ben de bunu her zaman aşamayabiliyorum aslında, sonuçta kitapla ilgili ilk gördüğümüz şey kapaklar oluyor, ister istemez insanda bir fikir oluşturuyorlar.. Neyse işte, öyle insanlar için daha güzel bir kapak tasarımı yapılabilirdi :D Bence sen de çok beğeneceksin okuduğundaa. Çok teşekkür ederim bu arada :D

      Sil
  3. Momo'yu okumadım ama okumak istiyorum. İnsanları dinleyebilmek, günümüz dünyasında insanların en çok ihtiyaç duyduğu özellik değil mi zaten? Böyle güzel kitapları bir an evvel okumak gerek ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence deee, bir an önce oku İlkay! Seveceğinden hiç şüphem yook ^.^

      Sil
  4. Ben kitabı yeni bitirdim. Bu yorumu gören blog takipçilerine bende tavsiye ediyorum. Mutlaka okusunlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bence de herkesin okuması gereken bir kitap.. :)

      Sil