Orada Kimse Var Mı? / Jostein Gaarder | Kitap Yorumu


Orada Kimse Var Mı?

Yazar: Jostein Gaarder
Çevirmen: Tuvana Gülcan
Yayın Yılı: 1996


Her zaman doğruyu söylemeye değer mi?

Yeni yılda okuduğum ilk kitap beklemediğim bir şekilde çok güzel bir kitaptı. Yani ne okuyacağımı planlamamıştm, elim bu kitaba gitti. Son siparişimin arasında olan bu kitabı kargoyu açar açmaz okumaya başladım. İyi ki yeni yılın ilk kitabı olarak bunu seçmişim!

Jostein Gaarder'ı Sofi'nin Dünyası'ndan tanıyorsunuzdur. Kendisinin bir de İskambil Kağıtlarının Esrarı diye bir kitabı var. Ben bu kitabıyla tanışmıştım kendisiyle, sonra Sofi ile hayranlığımı pekiştirdim. Sirk Müdürünün Kızı isimli kitabıyla onun başka bir yönünü gördüm, beklentileri yıkabilen, belli özellikleriyle "tipikleşmeyen" bir yazar olduğunu gösterdi bana. Kısacası Jostein Gaarder'ı severim, kitaplarını okuyacak olmak, yani bunun planını yapmak bile beni heveslendirip heyecanlandırır. Farklı olsun ya da olmasın, beklediğiniz yönde olsun ya da sınırlarını aşarak sizi şaşırtsın, her iki türlü de öykücülüğüyle size tatmin edici bir okuma keyfi sunar.

Orada Kimse Var Mı?, Sofi'nin Dünyası ve İskambil Kağıtlarının Esrarı kitaplarında olduğu gibi çocuk bir karakterin merkezde olduğu bir hikayeyi anlatıyor. Aslında uzun bir mektup bu okuduğumuz. Joachim dayının sekiz yaşına giren yeğeni Kamila'ya yazdığı bir mektup... Joachim yeğenine kendi çocukluğundan tuhaf ama hayatını son derece etkileyen bir anıyı anlatıyor. 

Yukarıda görselde gördüğünüz gibi, kitabın Türkçe baskısının sol üst köşesinde "Çocuk" yazıyor, hani çocuk kitabı manasında. Zaten tanıtımında da yazarın kitabı "çocuklar için kaleme aldığı" yazıyor. Böyle dediğine bakmayın, kitap çocuk kitabı filan değil.

Zaten bu konuda farklı düşünen var mıdır bilmiyorum, genelde çocukların anlatıcı olduğu kitaplar, büyükleri bile düşünmeye sevk ettirecek temalar barındırıyor içinde. Küçük Prens gibi müthiş derinliği olan bir eser bile Can Yayınlarının "Can Çocuk" serisi içinde basılıyor; ama kimse çıkıp da Küçük Prens'e çocuk kitabı demez herhalde. Dememeli. 

Orada Kimse Var Mı? da böyle bir kitap işte. Çocuklara yönelik yazılmış ama içinde öyle cümleler barındırıyor ki yetişkinleri bile uzun uzun düşündürüyor, hayatı sorgulatıyor. Bilmiyorum, hedeflenen kitle olarak çocuklar bu kitabı okuyunca ne düşünür, ne hisseder. Okuduklarına anlam verebilir mi? 

Bence muhtemelen veremez, yine de çocuğa soru sormanın önemini aşılayabilir. Soru soran, merak eden çocuk da araştırıp öğrenmekten keyif alır. Ona söylenenlere körü körüne inanmaz, daima öğrenmek ister. Bilgiye açlık duyar. Dolayısıyla bilinçli, farkındalık sahibi bir birey olur. Bu açıdan çocukların da okuması gereken bir kitap, hem söz konusu olan Orada Kimse Var Mı? hem de bu tür "çocuk" kitapları. 

Diğer yandan kitap, beni, henüz hiç aklıma gelmeyen birkaç konu üzerinde durup düşünmeye itti. Bir de insan, bu tür felsefi sorular sorulduğunda hemen, düşünmeden, inceden inceye kafa yormadan cevap veremiyor. Ben bu kitabı okurken mesela, ilerde çocuğum olursa ve bana böyle sorular sorarsa nasıl cevaplar veririm diye pratik yaptım. Bu yüzden aslında yetişkinlerin de okuması gerek böyle kitapları. 

İyi ki yıla böyle güzel bir kitapla başladım! Umarım yılın devamında da bunun kadar güzel, nitelikli kitaplar okurum. Okumadıysanız Orada Kimse Var Mı?'yı ve yukarıda bahsettiğim, yazarın diğer kitaplarını okumanızı şiddetle tavsiye ederim. 


Siz Orada Kimse Var Mı? kitabını okudunuz mu?

Hakkında neler düşünüyorsunuz?

Benimle paylaşın!

Yorum Gönder

8 Yorumlar

  1. Gaarder'ın çevrilmiş tüm kitaplarını edindim sanıyordum, bunu ilk defa görüyorum! En kısa zamanda okunmak üzere listeme aldım, iyi ki paylaştın <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de alışverişim sırasında, kargo limitini doldurayım diye bakınırken gördüm ilk defa yoksa bilmiyordum hiç :D Rica ediyorum, umarım sen de severek okursun Berfincim ^.^

      Sil
  2. Yazardan sadece Sofie'nin Dünyasını okumuştum, elimde senelerdir İskambil Kağıtlarının Esrarı var, bu yazı bana hatırlatma gibi oldu :') Teşekkürleeer

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İskambil Kağıtlarının Esrarı çok güzel bir kitap, eminim keyifle okuyacaksınız :') Ben teşekkür ederim ^.^

      Sil
  3. Denk gelirsen mutlaka oku, zaten bir oturuşta bitebilecek bir kitap. Senin seveceğini düşünüyorum :')

    YanıtlaSil
  4. hımms, okunurmuuuş, sofiyi okudum sadecene :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sofi'yi sevdiysen bunu da keyifle okursun bir oturuşta Deep ^.^

      Sil
  5. Yazarı senden sık sık okuyorum ama henüz yolumuz kesişmedi. Büyük ihtimalle Sofie'nin Dünyası ile tanışacağım çünkü kitaplığımda bekleyen o var.

    YanıtlaSil