Bir Müslüman Evrimci Olabilir Mi? / Caner Taslaman | Kitap Yorumu


Bir Müslüman Evrimci Olabir Mi?

Yazar: Caner Taslaman

Yayım Yılı: 2017


Bir Müslüman, Hz. İsa'yı ilahlaştıranlardan dolayı Hz. İsa'ya sevgisinden vazgeçmediği gibi bilimi ateizm için araçsallaştırmaya çalışan ateitler yüzünden Allah'ın yarattığı varlıkları tanımamızda en önemli yardımcılarımızdan biri olan bilimden vazgeçmemelidir. 
Geçen akşam canımız dizi/film yerine belgesel türü şeyler izlemek istedi. Youtube'da dolaşırken karşımıza dini tartışmaların olduğu programlar çıktı. Önce saçma sapan şeyler söyleyen hocalara sinirlendik, sonra dikkatimizi çeken bir konu üzerine tartışılan bir program gördük. Program, Habertürk Kanalı'nda yayınlanan Öteki Gündem isimli programdı ve konuğu Mehmet Okuyan'dı. Mehmet Okuyan'ı zaten tanıyordum, birkaç videosuna denk gelmiştim önceden. Yine de görüşleri hakkında pek bir fikrim yoktu açıkçası. Programın izlediğimiz kısımda "huriler meselesi" tartışılıyordu ve Mehmet hocanın anlattıkları, anlattıklarını gerekçelendirme şekli çok hoşuma gitti. Ayetleri yorumlama yöntemi bana çok makul geldi; cümleleri dil bilgisi gerçeğini de hesaba katarak yorumluyordu. Böyle olunca Mehmet Okuyan'ın farklı konulardaki görüşlerini merak ettik ve izlemeye devam ettik. Başka bir programda konuklar arasında Mehmet Okuyan'ın yanında Caner Taslaman da vardı. Kendisi daha önce tanıdığım biri değildi ama onun da yaklaşımı oldukça ilgimi çekti. 

Velhasıl Taslaman'ın tahsilini, araştırma ve ilgi alanlarını merak ettim ve kendisini araştırdım. Kitaplarına göz gezdirdim ve gerçekten de benim uzun süredir merak ettiğim, ilgilendiğim konularla ilgili eserler verdiğini gördüm. Zihnimi en çok meşgul eden sorulardan birinin bir kitabının başlığı olduğunu görünce tam manasıyla yerimde duramadım. Ayrıca eklemeden geçmemem lazım; yazarın kendi sitesinde kitaplarının e-kitaplarına ücretsiz ulaşabilirsiniz. Ben de bu çok merak ettiğim kitabı indirip hemen okumaya başladım.

Kitabın yazılış amacı adından belli zaten; kitap size evrim teorisini anlatmayı, açıklamayı vaat etmiyor. Evrim teorisini desteklemek veya reddetmek gibi de bir nieyeti yok yazarın. Başlıkta sorduğu soruyu yanıtlamaya çalışıyor sadece. Bir müslümanın evrime inanmasında bir sakınca var mı onu tartışıyor. Bunu da elbette Kuran temelli yapıyor. Benim için de bu çok önemli olduğu için bunun, devamlı düşündüğüm bu konuda beni aydınlatacak bir kitap olduğuna ikna oldum. yazarın savunduğu şeyleri temellendirme biçimi de bölümden bölüme bu konuda haklı olduğumu gösterdi bana.

Kitap pek çok bölümden oluşuyor, bölümler "Ol," emrinden, tek nefisten yaratılışa, Hz. Adem'in nerede yaratıldığına, Nuh Tufanı'na ve altı gün meselesine kadar birçok konuya değinip bu konular açısından evrim teorisine inanmanın müslümanlar için sakıncası olup olmadığını tartışıyor. 

Yazarın, anlattıklarını desteklemek için verdiği örnekleri çok başarılı, çok güçlü, çok etkili buldum. Anlatımıyla birlikte bu örneklerle herkese ulaşmayı amaçladığını düşünüyorum. Gerçekten de okuduğunda herkesin kolayca anlayabileceği bir kitap olmuş bu. Bölümlerin sıralanışı bile bu düşünülerek yapılmış gibi çünkü okudukça aklımda oluşan sorulara bir sonraki bölümün cevap verdiğini görmek beni hem şaşırttı hem de mutlu etti. Hem okumadan önce aklımda olan sorulara, hem de okurken kafamda oluşan sorulara cevap verir nitelikte bir çalışmaydı bu. Bu konuda bu kitaptan aldığım cevaplar beni tatmin etti. 

Sadece Hz. Adem'in ve diğer insanların yaratılma meselesi üzerine olan bölüm biraz aklımı karıştırdı ve o konuda ek araştırmalar yaptım. Bir kaynağa bağlı kalmadan yaptığım araştırma ve okumalar sonunda bu bölümü tekrar okudum ve bu sefer burada anlatılan şeyi kafamda daha rahat oturttum. Bu küçük araştırmam bir tamamlayıcı oldu yani. Ayrıca kitabı bitirdikten sonra da bu evrim-islam meselesini daha fazla araştırma isteği duydum, kitap insanı daha da araştırmaya itiyor yani. 

Başlıktaki sorunun cevabına gelirsek yazar bu soruya şöyle cevap veriyor; Kuran'a bakıldığında bir müslümanın evrime inanmasında bir sakınca yoktur. İnanmamasında da yoktur. Müslüman kişi evrime inanmalıdır diye de bir şey yok, müslüman kişi evrime inanamaz, bu günahtır diye bir şey de yok. Kısacası evrim teorisinin olasılığına inanmak insanı dinden çıkarmıyor. Bunu bir spoiler olarak görmeyin lütfen. Sorunun cevabını vererek kitabın esprisini bozmuş filan değilim çünkü kitabın asıl amacı bu iki düşüncenin altını Kuran ayetleriyle doldurmak. Ayrıca ben de yazarın bu görüşte olduğunu okumadan önce az çok biliyordum. 

Kitabı okuduktan sonra bu meseleyle ilgili fikrim yazarla aynı yönde. Evrim teorisinin olasılığına inanmanın Allah inancımı zedelediğini,  imanımı kötü etkilediğini düşünmüyorum. Teori gerçek olabilir de olmayabilir de diyorum. Bu ikisinden birine inansam da aksinin olabileceğine de  ve Allah'ın bilgi ve kudretinin her iki seçeneğe de yeterli olacağına da inanıyorum. Zaten bence bir teoriyi temelsiz nedenlerle kötülemek, ondan nefret etmek ne kadar saçmaysa bir teoriye inanmak ve sıkı taraftarı olmak da o kadar mantıksız. Sonuçta bu bir teori ve kanıtlanana kadar gerçek kabul edilemez, bir gün çürütülebilir ve aksi ispatlanabilir. Bu yüzden evrim teorisine yaklaşımım, olabilir de olmayabilir de şeklinde. Tabii evrim teorisini bildiğim kadarıyla bu kanıya varıyorum. Henüz bu teoriyle ilgili çok şey okumadım, ayrıntılarını bilmiyorum. Öğrenmek de istiyorum ama. 

Arayı açmadan yazarın Evrim Teorisi, Felsefe ve Tanrı kitabını da okuyacağım. Bunlar sizin de ilgilendiğiniz konularsa ve tabii e-kitap okumak sizin için sorun değilse yazarın kitaplarına buradan ulaşabilirsiniz. 

Yorumunu yazdığım söz konusu kitabı da pdf olarak hemen buradan edinebilirsiniz.

Açıkçası yazarın her kitabı ilgimi çekti. Sırasıyla okuyacağım. 

Bu konulara merakınız varsa mutlaka okumanız bir gereken bir kitap Bir Müslüman Evrimci Olabilir Mi?.

Sağlıcakla kalın!

Yorum Gönder

8 Yorumlar

  1. Caner Taslaman gerçekten klasik hocaların yanında çok akılcı kalıyor. Programlarını denk geldikçe izlerim. Kitabı bilmiyordum ancak yazı ve link için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Selam.
    Bir dönem çok izlerdim TV deki bu programları ve Sn.Caner Taslaman'ın yorumalrını, bakış açısınıda beğeni ile takip ederdim.
    Lakin sanki son dönemler de kendisi de popüler kültüre hizmet etmeye başladı gibi..... Bu da biraz itici oluyor. Yoksa söylediği bir çok şey o kadar hem ruh hem mantığa hitap ediyor ki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben henüz o kadar tanımıyorum kendisini, fakat yönünü değiştirdiyse yazık...

      Sil
  3. Bu konuyu ben de merak ediyordum. Yorumunu da merakla bekliyordum zaten :) Geçtiğimiz günlerde bir arkadaşım bana evrim teorisini çok iyi anlattığını söylediği bir yazarın bir kitabını ödünç verdi. Ben de genel olarak evrim teorisine ilişkin okuma yapmak istediğimden kitabı aldım. Ama okumayı erteledim. Bu arada kitabın ismi Kör Saatçi. Yazarı da Richard Dawkins. Zaten belki duymuşsundur da. Aslında kitaba ilişkin aklımda bir şablon vardı, yani yazarın tutumuna ilişkin. Arkadaşım da bu konuda beni uyarmıştı ama ben de madem bu kadar övülen ve beğenilen bir kitap, bir okuyayım dedim. Bu arada gerek arkadaşımın beni uyardığı, gerekse aklımda yazarın anlatımına ilişkin başlangıçta beliren şablonun sebebi yazarın ateist olmasıydı. Ve aklımdaki şablonla da karşılaştım. Yazar Tanrı inancına ve kutsal dinlere saldırgan bir tutumla düşüncelerini ifade ediyordu. Kendisi de kitabın tarafsız bir kitap olmadığından bahsetmişti zaten önsözünde. Ama daha o zaman bile aklımda bir soru oluşmuştu 'nedir bu tarafsızlık' diye.
    Kitabı okumadım çünkü evrim konusunda bilgisizim. Konuya ilişkin 'yalnızca bilgi veren' kitapları okuyup 'kendi' fikrimi oluşturduktan sonra belki o kitabı da okuyabilirim. Çünkü benim, benim görüşlerime uymayan görüşlere sırt çevirmek gibi komplekslerim hiç olmadı. Ama şu durumu anlamıyorum ki, bu kompleks özellikle de, alanında yetkinleşmiş insanlarda neden var? Kitabın 20 sayfasını falan okumama karşın biliyorum ki kitabı okuyup bitirseydim bile yazarın bu tutumunu bu şekilde eleştirecektim. Çünkü bu durum bana saçma geliyor.
    Neyse konudan uzaklaştım gibi oldu ama kitaplar aynı konuyu ele aldığı için bu küçük okuma deneyimimi de paylaşmak istedim seninle. Bu kitabı da okuyacağım muhtemelen. Öneri için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ateistlerden ziyada, saldırgan ateist tavırdan nefret ediyorum. Bilimi de bu tavırlarına alet etmeleri gerçekten çok rahatsız edici. Teoriyi geliştiren Darwin bile ateist değil, Tanrı inancı olan bir insan, sonradan da ateist değil agnostik olmuş... Mesela koskoca yazar Saramago'da bile bu vardı, Kabil isimli kitabını ciddi bir anlatımı var sanıp okumuştum ama İncil'le, ucuz, basit bir üslupla dalga geçmekten öteye geçememişti. Yoksa ben de özellikle kendime karşı görüşleri okumaktan hiç rahatsızlık duymam, elbette saygı çerçevesinde belirtilmişse... Kitabın sana da hitap edeceğini umuyorum :')

      Sil
  4. Kafanın takıldığı konularda seni tatmin eden cevaplar veren bir yazar bulduğun için şanslısın. Umarım yazarın diğer kitaplarını da aynı ilgi ve beğeniyle okursun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, gerçekten bu konuda şanslı hissediyorum kendimi :') Umarım..

      Sil